Wydawanie numeru PESEL połączone jest z uruchomieniem profilu zaufanego, który umożliwi zdalne korzystanie z usług oferowanych przez administrację rządową i samorządową oraz mobilnego dokumentu, którym będą mogli posługiwać się np. w relacjach z urzędami czy placówkami ochrony zdrowia.  

 

PORADNIK DLA OBYWATELI UKRAINY

Jeśli wiesz, że Gmina Czerwonak będzie miejscem, w którym pozostaniesz na dłuższy czas, to złóż wniosek o nadanie numeru PESEL właśnie tutaj. Jeżeli natomiast jesteś tu tylko przez kilka dni i chcesz jechać dalej, PESEL wyrobisz w swoim docelowym miejscu pobytu.

Jeśli nie mówisz po polsku, w załatwieniu spraw urzędowych pomogą Ci osoby znające język ukraiński i rosyjski.

 

CO NALEŻY ZROBIĆ:

1. Umów wizytę w urzędzie pod numerem telefonu 61 65 44 248 lub 61 65 44 272

2. Zrób zdjęcie - takie jak do paszportu.

Zdjęcia bezpłatnie można wykonać w zakładzie fotograficznym w Czerwonaku, na osiedlu Przylesie 5 (wejście z boku obiektu) w dniach:
 

  • wtorek godz. 17.00 – 19.00


Kontakt do fotografa: tel. 668 679 977

Jeśli nie uda Ci się tam dotrzeć, zdjęcie wykonamy również bezpłatnie na miejscu, w Urzędzie Gminy Czerwonak.


3. Przyjdź do urzędu w dniu umówionej wizyty 30 minut wcześniej.

Zaraz po wejściu do urzędu, w oznaczonej sali, otrzymasz pomoc w wypełnieniu wniosku o nadanie numeru PESEL. Wniosek dostępny jest w języku polskim i ukraińskim oraz polskim i rosyjskim. Wniosek możesz wypełnić również wcześniej i przyjść z już wypełnionym. Ważne żebyś nie wypełniał go cyrylicą.  
 

4. Zabierz do urzędu:

1)   Paszport, paszport wewnętrzny lub dowód osobisty, albo inny dokument ze zdjęciem, w przypadku dzieci może to być akt urodzenia. Dokumentów tych nie musisz tłumaczyć. Jeśli nie masz żadnego dokumentu, powiedz o tym urzędnikowi podczas obsługi - powiemy, co zrobić dalej,

2)    zdjęcie, które zrobiłeś wcześniej u fotografa,

3)    telefon komórkowy (musi być z polskim numerem telefonu).

 

5. Podczas obsługi przy okienku wprowadzimy Twoje dane do Centralnego systemu elektronicznego, pobierzemy odciski palców (dzieciom do 12 roku życia nie pobieramy odcisków), zeskanujemy zrobione wcześniej zdjęcie.

 

6. Podczas wizyty w urzędzie otrzymasz:
 

  1. Numer PESEL,
  2. Elektroniczny dokument potwierdzający tożsamość, dostępny w Twoim telefonie, którym będziesz mógł się wylegitymować we wszystkich urzędach, szkołach, u lekarza itd.
  3. Podpis elektroniczny (Profil Zaufany) - dzięki któremu będziesz mógł elektronicznie składać wnioski w polskich urzędach (np. o pomoc finansową). 

 

Pamiętaj, że w ciągu najbliższych tygodni będziemy musieli w całej Polsce wydać dziesiątki tysięcy numerów PESEL. Będzie to trudne dla wszystkich, możliwe są awarie systemów informatycznych, dlatego prosimy o cierpliwość i postępowanie zgodnie z powyższą instrukcją, a wszystko przebiegnie sprawnie.


7. Co jeśli numer PESEL został nadany przed 16 marca br.?

Osoby, którym został już nadany numer PESEL, muszą ponownie zgłosić się do urzędu gminy w celu przedłożenia fotografii i pobrania odcisków palców. Zgodnie z przepisami jest to niezbędne, by mogły korzystać z rozwiązań pomocowych przewidzianych dla obywateli Ukrainy (uzyskać status UKR).

W celu uzupełnienia danych konieczne jest umówienie wizyty w urzędzie pod numerem telefonu: 61 65 44 248 lub 61 65 44 272